Tech Arena 2025
23 MARS, 2025
Tech Arena 2025 är ett av Europas största startup-event och samlade i år cirka 12 000 besökare under två dagar. En av de tekniska huvudleverantörerna var Informationsteknik, som ansvarade för ljud, ljus, bild, rigging och projektledning.
Tech Arena 2025 arrangerades för elfte året i rad och har vuxit till en av de viktigaste mötesplatserna för entreprenörer, investerare och innovatörer. Evenemanget lockade i år 12 000 besökare och krävde en teknisk lösning av stora mått. Informationsteknik fick förtroendet att leverera allt från ljud och ljus till rigging, bildproduktion och projektledning.
– Vår leverans bestod av en helhetslösning där vi bland annat stod för 172 motorer, 2,1 kilometer truss, över 24 kilometer kabel, 50 kvadratmeter LED-skärmar, 172 högtalare och fler än 1 000 lampor. Totalt arbetade vi 2 500 timmar på plats med ett team på 65 personer, berättar Alexander Klinterot, projektledare på Informationsteknik.
Ett evenemang i den här skalan innebär omfattande planering och logistiska utmaningar. En av de största var att hantera inflödet av teknik och material till arenan samtidigt som evenemanget byggdes upp.
– Det här är ett arenaevent som kräver noggrann projektering och ett tätt samarbete med alla involverade. Vi hade tolv lastbilar med utrustning som skulle in samtidigt, riggingpunkter till de 172 motorerna vi levererade och mitt i allt detta skulle två containrar lastas av inne i arenan med en kranbil. Dessutom var det ett annat event som pågick samtidigt med bland annat Säpo på plats, vilket innebar extra höga krav på hur vi kunde arbeta, berättar Alexander Klinterot.
Ett annat logistiskt hinder var de stora avstånden inom arenan, vilket påverkade både rigging och transporter av utrustning. De som arbetade med projektet gick i genomsnitt 25 000 steg per dag för att hålla allt i rullning.
– En kanske banal, men ändå viktig detalj var att se till att 65 personer fick mat varje dag. Genom att organisera catering sparade vi både tid och energi, vilket var en stor fördel i ett så intensivt projekt, säger Alexander Klinterot.
Trots omfattningen av uppdraget gick genomförandet enligt plan. Tidigare erfarenheter från liknande projekt gjorde att potentiella hinder kunde identifieras och lösas i ett tidigt skede.
– På det stora hela fungerade allt väldigt bra. Det dyker alltid upp små utmaningar på vägen, men eftersom vi har erfarenhet från tidigare år kunde vi hantera dem smidigt och utan större påverkan på projektets tidsplan, säger Alexander Klinterot.
För Informationsteknik var det första gången som företaget stod som en av huvudleverantörerna för Tech Arena, även om flera av deras medarbetare har arbetat med evenemanget tidigare.
– Vi har länge velat genomföra det här projektet, och tack vare vår storlek, kompetens och tidigare relationer fick vi förtroendet i år. En viktig faktor var också de starka samarbeten vi har med organisationen bakom evenemanget och våra partners, Sweden Eventcenter och Able Production. Stort tack till Techarenan och Sweden Eventcenter för förtroendet, säger Alexander Klinterot.
Efter avslutat event har feedbacken från arrangörerna varit mycket positiv.
– Vi har fått otroligt bra respons från organisationen, vilket känns fantastiskt efter den enorma insatsen vårt team gjorde.
Tech Arena 2025 blev en intensiv och lyckad insats för Informationsteknik, där planering och erfarenhet spelade en avgörande roll. Och för att hålla energin uppe under de långa dagarna gick det åt en hel del socker.
– Cirka 20 kilo godis gick åt för att hålla alla glada, avslutar Alexander Klinterot och ler brett.
Av: Elin Bisander, Eventeffect
VAD
Event
NÄR
Februari 2025
VEM
Tech Arena
FAKTA
Ett av Europas största startup-event



