11 JUNI, 2023
GUIDE: 7 punkter att tänka på när du tecknar supportavtal för teknik i mötesrum
För sådär 20 år sedan kunde man kila förbi närmsta elektronikbutik, plocka en projektor från hyllan, ta lite kablar. Och, tja, lite SCART-kontakter. Sen var mötesrummet kittat för möten under flera år framåt. Om projektorlampan gick sönder var det ingen katastrof, alla mötesdeltagare satt ju ändå i samma rum. Men numera behöver tekniken fungera perfekt. Hela tiden. Och då behövs support. Men hur utformar man ett supportavtal för mötesrum – och vad bör man tänka på? Keep on reading!
Dagens möten kräver uppkopplad teknik i alla mötesrum
Så, varför kan man inte göra som förr? Småköpa SCART-kontakter och byta projektorlampa var femte år? Det finns flera anledningar. För det första sitter vi inte i samma rum längre. I nästan alla möten deltar någon på distans. Det gör att tekniken måste fungera för att vi ska kunna genomföra våra möten.
Utöver det har mjukvarubolagens bytt affärsmodell till SaaS, eller Software as a Service. Den är molnbaserad och uppdateras vare sig vi vill det eller inte. Dessutom är nästan varje komponent i våra mötesrum uppkopplad idag. Det betyder att vi behöver hantera mjukvaruuppdateringar, nya programversioner och hårdvarukompabilitet.
Det är såklart på gott och ont.
Förvisso mest gott. För med uppkopplade system behöver vi inte skyffla runt CD-skivor (ja, så gjorde man förr i världen, kids!), donglar och USB-minnen. Vi har alltid den senaste programvaran och behöver inte oroa oss för att missa kritiska uppdateringar.
Från engångsinstallation, till rullande livscyklar och uppdateringar
Med dagens uppkopplade utrustning har synen på utrustningen i våra mötesrum ändrats. Istället för att se utrustningen som engångsköp behöver vi hantera den som all annan IT-utrustning; över en livscykel med löpande uppdateringar.
Service som klarar av IoT
Men det kan vara en utmaning, både i stora och små organisationer, att överblicka konsekvenserna av uppdateringar och nya versioner.
Nu börjar till exempel Windows 11 rullas ut på bred front. Och då uppdateras inte bara laptoppen i mötesrummet. Det nya operativsystemet påverkar alltifrån projektorer, skärmar, mikrofoner och kameror till styrsystem, kalendrar, användargränssnitt och högtalare.
Och ändringen sker direkt.
Då behövs modern, proaktiv support och service. Och supportteknikern behöver djup kunskap, om varje del i systemen. Nedan listar vi 7 saker som hjälper dig att kravställa support- och serviceavtal som kan hantera dagens komplexa, uppkopplade och integrerade system.
Så, tänk på detta innan du skaffar supporttjänster för tekniken i era mötesrum
Först och främst; det allra viktigaste är att ditt supportavtal tar vara på din investering på bästa sätt. Ditt avtal ska säkerställa att du och dina medarbetare får effektiva möten. Hör nedanför har vi sammanställt 7 punkter som vi tycker är viktiga att tänka på innan du tecknar supportavtal.